logoHome
Column: ‘7-seconden regel’ Column: ‘7-seconden regel’
icoon

Wat is de ‘7 seconden regel’ en hoe kun je deze als ouder toepassen?

'7 seconden regel'

Een jong kind heeft gemiddeld 7 seconden nodig om te reageren. 7 seconden is echt een hele lange tijd. Tel het serieus maar eens uit, 21, 22, 23… en door gaan hè tot 27!
Toen ik de regel op kantoor uitlegde zei mijn collega: “Oh dus als ik mijn zoon thuis vraag wat hij op z’n brood wil en hij reageert niet direct en ik dus geïrriteerd nog een keer vraag wat hij wil omdat ik denk dat hij me gewoon negeert, is het niet dat hij niet wil reageren maar ik moet hem gewoon wat meer tijd geven?” Ja, dat is het precies!

Een kind, zeker een jong kind, is vaak met van alles en nog wat bezig. Als jij hem dan een vraagt stelt, kost het “gewoon” even wat tijd om te bedenken wat je hem vraagt en wat hij daarvan vindt. Bij ons volwassenen is er al heel veel meer geautomatiseerd en zijn we veel meer op situaties voorbereid, we anticiperen. Wij reageren dan ook vaak binnen een seconde. Maar ja bij kinderen werkt dat dus niet zo. Het geduld opbrengen om te wachten blijft daarbij lastig maar het is wel een fijn idee om te weten dat je niet bewust wordt genegeerd bij de vraag wat je kind op zijn boterham wil 😉

Oog voor interactie
Regelmatig krijgen onze pedagogisch medewerkers een Oog voor interactie training.
In deze trainingen oefenen de deelnemers met de zes interactievaardigheden, sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, structureren en leiding geven, praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering en begeleiden van interacties.

De ‘7 seconden regel’ sluit heel mooi aan bij deze interactievaardigheden. Het is 1 van de dingen die iedereen het meest bij blijft en een echte eye opener is tijdens de training. Pedagogisch medewerkers zien ook echt resultaat als ze de regel inzetten op de groep. Door goed naar het kind te kijken zal je zien dat je kind wel degelijk reageert op dat wat je vraagt maar dat het even tijd kost. Daarmee ben je sensitief responsief. Door je kind ook de ruimte te geven om in zijn eigen tempo te reageren, heb je respect voor de autonomie. Door kinderen de ruimte te geven om te reageren en niet voor je het weet zelf de leiding te nemen, bied je daarnaast ook ruimte voor (taal-)ontwikkeling.

Uitdaging
Ik daag je uit de volgende keer als je je kind roept of iets vraagt eens echt die 7 seconden te tellen om te zien wat er gebeurt. Het is echt moeilijk! Want het vraagt een enorme vertraging van je eigen handelen en dus Geduld met een hoofdletter. Ik hoop dat het je net, als onze pedagogisch medewerkers op de groep, iets moois oplevert.

Shirley de Voer, Manager Pedagogiek SKO Oegstgeest